Va3onak

خبرگزاری واسونک اولین خبرگزاری تفریحی فارسی

زندگی سالم خطر مرگ زودرس را به نصف می رساند

توسط آرش • شهریور ۲۸م, ۱۳۸۷ • دسته : اخبار , داغ , علم و فن آوری , مطالب آموزشی

پژوهش ها نشان می دهند که زنان می توانند با انتخاب سبک زندگی سالم تر، خطر مرگ زودرس را به نصف برسانند.سیگار نکشیدن، ورزش منظم، مصرف غذای سالم، و کنترل وزن می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های مزمن را تا ۵۵ درصد کاهش دهد.مطالعه روی حدود ۸۰ هزار پرستار زن نشان می دهد که توجه به این چهار مورد می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را ۴۴ درصد و بیماری های قلبی عروقی را تا ۷۲ درصد کاهش دهد.

نتایج این پژوهش در سایت رسمی “بریتیش مدیکال ژورنال” منتشر شده است.در این پژوهش که ۲۴ سال طول کشید، در ۲۸ درصد از ۸۸۸۲ مورد مرگ، علت را می توان کشیدن سیگار دانست و ۵۵ درصد از آن را هم ترکیبی از سیگار، اضافه وزن، رژیم بد غذایی و نداشتن تحرک کافی.مصرف بیش از حد الکل بی تاثیر نبوده اما زنانی که مصرف الکلشان “کم تا متوسط” بوده یعنی تا حدود یک واحد الکل در روز، احتمال مرگ به علت بیماری های قلبی و عروقی در آنها پایین تر از افرادی است که از نوشیدنی های الکلی پرهیز می کنند.دکتر راب ون دم، گرد آورنده نتایج این پژوهش از دانشگاه هاروارد می گوید که یافته های مثبت این پژوهش درباره مصرف متعادل الکل نباید باعث تشویق مردم به مصرف بیش از حد شود.

او می گوید: “به نظر می رسد که مصرف کم الکل می تواند خطر ابتلا به بیماری های عروقی را کم کند اما تصویر کلی را هم باید در نظر داشت. در تحقیقات ما مشخص شده افرادی که الکل زیادی مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.”او می گوید که گوش دادن به توصیه ها درباره زندگی سالم تر کار سختی نیست.

توصیه های سادهدکتر ون دم می گوید: “در زندگی مدرن و شلوغ امروزی، فرصت برای انجام این توصیه ها زیاد نیست ولی لازم نیست افراد چندین ساعت وزنه های سنگین بلند کنند.”" تغییرات ساده در رژیم غذایی مثل مصرف بیشتر غلات با پوست، و کاهش مصرف گوشت قرمز، پیاده روی تا محل کار و خرید، اینها بسیار کمک کننده است، و البته نکشیدن سیگار هم مهم است.”به گفته دکتر ون دم، این توصیه ها را مردان هم می توانند به کار ببرند.

۷۷۷۸۲ زن شرکت کننده در این پژوهش که بین ۳۴ تا ۵۹ سال سن داشتند، هر دو سال پرسشنامه ای را درباره رژیم غذایی، فعالیتهای فیزیکی، مصرف الکل، وزن، مصرف سیگار، و سابقه بیماری شان پر کردند.در طول این پژوهش ۸۸۸۲ نفر درگذشتند که علت مرگ ۱۷۹۰ نفر از آنها بیماری های قلبی و ۴۵۲۷ نفر سرطان بود.یکی از سخنگویان بنیاد تغذیه بریتانیا می گوید که این پژوهش تاکیدی دوباره بر اهمیت پیشگیری است.او می گوید: “تغییر فوری در سبک زندگی ارزش این را دارد که زندگی آینده مان را دور از بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی بگذرانیم.”

کاهش خطر

در همین حال در پژوهش دیگری که توسط بنیاد بیماری های قلبی بریتانیا انجام شده مشخص شد زنان مبتلا به دیابت می توانند با ورزش، مقاومت بدن در مقابل انسولین را که یکی از مهم ترین عوامل خطر در دیابت محسوب می شود، پایین بیاورند.در پژوهش انجام شده، پس از هفت هفته تمرینات ورزشی، هفته اول ۳۰ دقیقه در روز و افزایش آن تا ۶۰ دقیقه در هفته های ششم و هفتم، مقاومت بدن زنان مبتلا به دیابت در برابر انسولین ۲۲ درصد کاهش یافت.

منبع: بی بی سی

کلمات کليدي: , , , , , ,

آرش گفته
ایمل نویسنده | همه مطالب توسط آرش

آیا میخواهید نظری بدهبد ؟

  1. (لازم)
  2. (ایمیل باید معتبر باشد)
  3. (لازم)
  4. Captcha
 

cforms contact form by delicious:days